5 Cara Ibu Bapa Boleh Lakukan Untuk Bantu Anak Alami ‘Speech Delay’ Dari Sudut Pandang ‘Occupational Therapist’

Foto: momjunction

Ibu bapa mana yang tidak risau sekiranya anak sakit , atau tidak ibarat kanak-kanak yangs ebaya dengan diri mereka , yang mana dapat dilihat perbezaan tersebut.

Ia sedikits ebanyak buatkan ibu bapa ingin membantu dan berikan yang terbaik pada anak ini , biar mereka dapat berkomunikasi dan bermain dengan lebih sempurna.

Bagi kanak-kanak yang alami ‘speech delay’ iaitu lewat bertutur , mereka mungkin alami kecelaruan dalam perseptual dan sensor , yang mana menurut Occupational Therapist , Pn Siti ‘Aisyah Rozalli , ada cara yang boleh ibu bapa lakukan dalam membantu anak kecil ini.

Foto: alphamom

SPEECH DELAY DARI SUDUT PANDANG OCCUPATIONAL THERAPIST

Seorang Pediatric Occupational Therapist sangat menitik beratkan kebolehan klien kecilnya berfungsi. Untuk seorang kanak-kanak , kebolehan berkomunikasi yakni amat penting bagi mereka boleh berguru pelbagai kemahiran penting setiap hari.

Kebelakangan ini , saya banyak bertemu kes-kes lewat bertutur atau lebih biasa dipanggil Speech Delay.


Melihat kepada perspektif teori Piramid Pembelajaran oleh William & Shellenberger , keupayaan bahasa dan pertuturan termasuk di bahagian kemahiran yang paling tinggi dalam piramid. 

Dan menurut teori ini juga , sebarang gangguan pada kefungsian dalam mana-mana level dalam piramid , akan mengakibatkan kesukaran untuk memperoleh kemahiran penting seperti: komunikasi , bahasa , urus diri dan kemahiran akademik.

Jadi , seorang Occupational Therapist akan melaksanakan penilaian untuk mengenal pasti samada kanak-kanak speech delay tersebut mempunyai kelewatan atau kecelaruan dalam mana-mana aspek di bahagian bawah piramid:

1. Sensori merupakan asas kepada perkembangan yang baik. 

Contohnya: kalau kanak-kanak mengalami gangguan dalam pemprosesan sensori auditori (pendengaran) di mana berbagi kanak-kanak terlalu sensitif dengan bunyi , kanak-kanak akan sukar untuk memberi referensi kepada bunyi penting yang akan membantunya berguru bercakap dari sekelilingnya.

2. Sensori-motor

Sensori-motor merujuk kepada keupayaan kanak-kanak untuk mempunyai kesedaran kepada fungsi pergerakan tubuhnya. Bila kanak-kanak sedar bagaimana untuk mengawal pergerakan aspek-aspek motor badan dengan baik , lebih mudah untuk kanak-kanak berhubung dengan persekitarannya.

3. Perseptual merujuk kepada daya kanak-kanak faham dan mengaitkan dirinya dengan apa yang dipelajarinya dari persekitaran. 

Kanak-kanak yang mempunyai daya kefahaman yang rendah , berkemungkinan mempunyai daya referensi dan fokus yang rendah. Yang seterusnya melambatkan perkembangan sosial , komunikasia , bahasa dan pertuturan mereka.

Foto: parentune

Berikut saya senaraikan 5 TIPS mudah untuk ibu bapa yang punya bawah umur Speech Delay dan late-talker:

1. PASTIKAN ANAK-ANAK KENAL OBJEK , KATA KERJA & KATA SIFAT DALAM PENGURUSAN DIRI HARIANNYA

Waktu aktiviti pengurusan diri harian , yakni waktu yang paling banyak stimulasi bahasa dan komunikasi boleh diberikan kepada bawah umur ini. 

Semasa anak mahu memakai baju contohnya , ibu boleh menunjukkan isyarat "adik , ambil baju tu" (adik: kata nama , ambil: kata kerja). Ini boleh melatih kebolehan reseptif dan referensi anak pada ayat yang diberikan oleh ibu padanya. 

Stimulasi berterusan akan menambahkan kosa kata bawah umur dan seterusnya meningkatkan kefahaman bahasa anak-anak. Informasi bahasa yang berterusan ini akan disimpan di dalam otak untuk menunggu masa yang sesuai bagi digunakan oleh anak-anak.

Foto: schooladvisor

2. AJAR ANAK PERMAINAN MOTOR KASAR YANG BERSIFAT SOSIAL

"PERGERAKAN MENGHASILKAN PEMBELAJARAN". Itu merupakan satu slogan yang saya pegang semenjak berguru ilmu edu-kinesiology (BrainGym). 

Telah ramai bawah umur yang saya nampak perkembangan konkret mereka apabila pembelajaran diintegrasikan dengan pergerakan. 

Bermain aktiviti motor bernafsu ibarat teng-teng , panjat-panjat , main bola yang disertakan dengan stimulasi bersifat sosial seperti

♢ menunggu giliran
♢ menunggu arahan
♢ sequencing (mengingat langkah-langkah semasa aktiviti)

Akan menunjukkan stimulasi sosial , komunikasi dan bahasa yang pelbagai untuk bawah umur dalam keadaan yang menyeronokkan dan menepati fitrah anak-anak. Fitrah bawah umur terutamanya anak kecil yakni bermain dan bergerak , bukan duduk dan dengar.

Foto: readerdigest

3. BERADA PARAS MATA DENGAN ANAK SEMASA BERCAKAP DENGAN ANAK

Jika anak bangkit , rendahkan badan anda biar wajah anda dan wajah anak berada di paras yang sama. Jika anak anda duduk , duduk sekali bersama anak anda. Jika anak anda baring , baring sekali bersama anak anda. 

Berada paras mata dengan anak akan membantu anak fokus dengan lebih mudah pada ekspresi wajah anda , pergerakan lisan anda dan apa yang sedang anda perkatakan. Ingat. Komunikasi dan sosial bukan hanya pada pertuturan. 

Tetapi juga pada keupayaan anak untuk mengawal emosi , berguru faham orang lain dan perhatian pada perubahan persekitarannya.

Foto: pinterest

4. MAIN PERMAINAN YANG BOLEH MENINGKATKAN DAYA TUMPUAN ANAK-ANAK

Daya referensi yakni penting bagi membolehkan bawah umur awet pada konversasi yang sedang dilakukan oleh ibu bapa. Aktiviti motor bernafsu dan aktiviti motor halus yang terancang akan membantu meningkatkan daya referensi anak-anak. 

Contoh aktiviti motor bernafsu termasuk: membaling bola ke dalam bakul , menendang bola ke dalam gol , menyambut bulu tangkis dengan raket bulu tangkis , teng-teng dan memanjat pokok. 

Antara aktiviti motor halus yang boleh membantu daya referensi dan fokus termasuk: memasukkan guli ke dalam botol bermuncung kecil , menganyam tali ke dalam lubang kasut , memasukkan syiling ke dalam lubang , dan memasukkan manik ke dalam tali.

Foto: kidsintransition

5. GUNAKAN GALAKAN POSITIF SEMASA MEMBUAT AKTIVITI BERSAMA ANAK

Galakan sosial konkret ibarat kebanggaan , eksistensi anda semasa anak melaksanakan aktiviti , kata-kata rangsangan akan meningkatkan keyakinan anak untuk terus melaksanakan aktiviti bersama anda. Jangan lupa untuk memasukkan elemen bahasa semasa melaksanakan aktiviti bersama anak anda. 

Contohnya: semasa anda minta "adik , masukkan manik merah" , dan anak anda boleh melakukannya (kenal apa itu manik merah) , pujinya dengan bunyi yang paling ceria "waaa!! pandainya!!!!" 

Bila ayah pulang , ceritakan pada ayah "ayah tahu? adik dah kenal manik merah!" dihadapan anak tadi. Anak yang berasa seronok akan terus termotivasi untuk melaksanakan aktiviti dengan ibu / bapanya.