(Video) Cerita Pendek Dari SK Long Sepiling Muncul Juara Anugerah KWN Atasi 18 Negara Lain



Cerita pendek dari Sekolah Kebangsaan Long Sepiling , Baram , muncul juara dalam kategori penceritaan terbaik dalam Anugerah Kid Witness News (KWN) proposal Panasonic di Tokyo , Jepun pada Jumaat lalu.

Cerita pendek bertajuk 'Marung Usu' atau The Power of Hands itu berjaya mengtasi 18 negara lin yang bertanding; antaranya Amerika Syarikat , Jepun , Hong Kong dan Kanada.

Guru penasihat , Muhamma Saffuan Jaafar , 28 , berkata kejayaan sekolah terbabit menerangkan sekolah di pendalaman bisa mengharumkan nama Malaysia di persada dunia.

Long Sepiling yaitu satu daripada tempat pedalaman di Baram dengan perjalanan kira-kira enam jam menggunakan pacuan empat roda dari Miri sebelum menaiki bot ekspres dari Marudi.

Menurutnya , kekangan daripada segi fasilitas Internet selain tiada kepakaran menggunakan kamera dan perisian suntingan tidak menjadi penghalang murid sekolah berkenaan mengungguli kategori berkenaan.

"Peralatan menyerupai kamera disediakan Panasonic dan kami diberi latihan dan perlu 'meneroka' fasilitas itu untuk menghasilkan video pendek yang menarik selain sarat dengan mesej kemasyarakatan.

"Kekurangan yang ada kami ambil sebagai pembakar semangat untuk buktikan murid di tempat pedalaman juga setanding dengan negara maju lain asalkan ada kemahuan dan keazaman yang tinggi ," katanya yang pergi ke Tokyo untuk mendapatkan anugerah itu bersama murid Michael Nyamun , 11 , dan wakil Panasonic Malaysia.

Video terbabit menceritakan perihal murid kudung menasihati rakannya biar menjaga tangan dan tidak melaksanakan apa-apa aktiviti yang boleh merisikokan termasuk bermain mercun.

Tonton video itu dibawah:


Sumber: Harian Metro